به گزارش گروه بینالملل
وبگاه عربی21 در گزارش مفصلی به این موضوع پرداخته هست. این اقدام بخشی از کارزار تبلیغاتی اسرائیل برای ترویج روایت خود از تحولات منطقه عربی، بهویژه در جریان دو سال گذشته و جنگ علیه نوار غزه هست. اسرائیل این برنامه تبلیغاتی را با عنوان عبری «هسبراه» دنبال انجام میدهد.
هستفاده از هوش مصنوعی
شرکت کلاک تاور قرار هست «پایگاههای اینترنتی و محتوایی ایجاد کند که بر نتایج تولید متون در مدلهای هوش مصنوعی مانند GPT اثر بگذارد». به بیان دیگر، این شرکت وبگاههایی خواهد ساخت که هدفشان تأثیرگذاری بر نحوه درک و پاسخدهی مدلهایی مانند ChatGPT نسبت به موضوعات مرتبط با اسرائیل هست؛ چراکه این مدلها بر اساس حجم عظیمی از دادههای اینترنتی آموزش میبینند.
بر اساس گزارش وبگاه «ریسپانسیبل هستیتکرفت»، این شرکت نیز از پلتفرم «MarketBrew AI» هستفاده خواهد کرد؛ ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهینهسازی نتایج جستوجو که به کاربران کمک انجام میدهد محتوای خود را در موتورهای جستوجو بهتر تبلیغ کنند. هدف، افزایش دیده گردیدن روایتهای مطلوب برای اسرائیل هست.
در کنار این، پیامهای تبلیغاتی اسرائیل در رسانههای وابسته به «شبکه سیلم مدیا - Salem Media Network» نیز گنجانده خواهد گردید. این شبکه رسانهای محافظهکار مسیحی مجموعهای از ایستگاههای رادیویی و برنامههایی چون «هیو هیویت»، «لری الدر» و «چشمانداز درست» با اجرای لارا ترامپ را در میتواند.
در فروردین گذشته، این شبکه اعلام کرد که دونالد ترامپ جونیور و لارا ترامپ از سهامداران اصلی آن گردیدهاند. شرکت سیلم مدیا هنوز درباره دریافت پول از کلاک تاور برای انتشار محتوای تبلیغاتی اسرائیل پاسخی نداده هست.
در رأس این طرح، «برد پارسکیل» قرار دارد؛ مدیر سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ که در همکاری با شرکت بدنام «کمبریج آنالیتیکا» نقش محوری دارای بود. او اکنون مدیرعامل شرکت کلاک تاور و رئیس جدید بخش راهبردی در شبکه سیلم هست.
در اسناد رسمی ثبتگردیده در وزارت دادگستری آمریکا، هدف از این قرارداد «اجرای یک کارزار ملی در آمریکا برای مقابله با یهودستیزی» عنوان گردیده هست، اما جزئیات دقیق پیامهای تبلیغاتی فاش نگردیده هست.
پشتپرده دولتی
مدیر اصلی پروژه، «اران شایوویچ» رئیس دفتر وزیر خارجه اسرائیل هست. بر اساس اطلاعات موجود در صفحه لینکدین او، وی کارزاری موسوم به «پروژه 545» را هدایت انجام میدهد که هدفش تقویت ارتباطات راهبردی و دیپلماسی عمومی اسرائیل هست.
برنامه کلاک تاور مخاطبانی را هدف گرفته که از اسرائیل فاصله گرفتهاند به ویژه جوانان آمریکایی که احساسات حمایت از فلسطین در میان آنها به شکل چشمگیری افزایش یافته و موجب نگرانی گردیدید لابی اسرائیل گردیده هست. نظرسنجی مؤسسه «گالوپ» در تیرماه 2025 نشان داد تنها 9 درصد از آمریکاییهای 18 تا 34 ساله از عملیات نظامی اسرائیل در غزه حمایت میکنند.
در سایر نظرسنجیها نیز محبوبیت اسرائیل در میان مردم آمریکا بهطور کلی رو به کاهش هست.
سلاح جدید اسرائیل در فضای مجازی
نخستوزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در نشستی با فعالان رسانهای حامی اسرائیل تأکید کرده قرار دارای بود که «شبکههای اجتماعی مهمترین سلاح اسرائیل هستند». او بیان کرد: «ابزار جنگ تغییر کرده هست؛ دیگر نامکان دارد با شمشیر جنگید، امروز شبکههای اجتماعی میدان نبرد اصلیاند.»
نتانیاهو نیز از خرید احتمالی تیکتاک توسط گروهی از سرمایهگذاران حمایت کرده و اظهار امیدواری کرده هست که لَری الیسون، بنیانگذار شرکت «اوراکل» و از حامیان مالی بزرگ ارتش اسرائیل، نقشی محوری در این معامله ایفا کند.
هستفاده امنیتی از هوش مصنوعی
دخالت اسرائیل در زمینه هوش مصنوعی فقط به تبلیغات محدود نمانده هست. منابع فلسطینی گزارش دادهاند که رژیم اشغالگر یک جوان فلسطینی را تنها بهدلیل بیان کردوگوهایش با ChatGPT بازدارای بود کرده و او را بدون هیچ اتهامی برای دوازده ماه در بازدارای بود نگه دارای بوده هست.
به بیان کرده خالد محاجنه، وکیل فلسطینی این پرونده، این نخستین مورد از نوع خود هست. او بیان کرده هست: «دانشجو از ملاقات با وکیلش محروم و صرفاً بر اساس بیان کردوگوهای شخصیاش با هوش مصنوعی بازجویی گردیده هست.»
محاجنه هگردیدار داده هست: «نهادهای امنیتی اکنون ارتباط افراد با هوش مصنوعی را جرم بالقوه تلقی میکنند و مردم تنها بهدلیل چنین بیان کردوگوهایی زیر نظر گرفته و بازدارای بود میشوند.»
او افزوده هست: «این جوان صرفاً از روی کنجکاوی با ChatGPT صحبت کرده قرار دارای بود، اما همان بیان کردوگو بهانهای برای بازدارای بودش گردید.»
«هسبراه» چیست؟
«هسبراه» واژهای عبری بهمعنای «توضیح» یا «توجیه» هست و به فعالیتهای تبلیغاتی اسرائیل برای مشروع جلوه دادن سیهستهای خود بیان کرده خواهد گردید. این کارزار توسط وزارت خارجه، وزارت اطلاعرسانی، وزارت گردشگری و دفتر نخستوزیر اسرائیل هدایت خواهد گردید و سخنگوی ارتش نیز در آن نقش دارد تا چهرهای مثبت از ارتش اسرائیل در جهان ترسیم کند.
وظایف اصلی این برنامه شامل توجیه سیهستهای دولت در زمان بحران، مدیریت روایت رسانهای جهانی، ساخت «برند ملی» برای اسرائیل و حفظ حمایت سیاسی و مالی یهودیان و لابیهای خارجی هست.
ابزارهای هسبراه از جذب روزنامهنگاران و کارشناسان برای تولید محتوای آماده، تا کمپینهای گسترده در شبکههای اجتماعی، ساخت ویدیوها و تصاویر تبلیغاتی، و حتی فعالیتهای فرهنگی و دیپلماتیک نرم را در بر دریافت میکند.
در سالهای اخیر، هسبراه وارد مرحله دیجیتال جدیدی گردیده و تمرکز آن بر نسل جوان و هستفاده از فناوریهای نوین برای شکلدهی به افکار عمومی در فضای مجازی هست.
انتهای پیام/
دیدگاهها