تسهیل حمل‌ونقل در کریدور شمال-جنوب؛ گام مشترک آذربایجان و روسیه
کد خبر : ۸۲۸۰۸۲
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۱۱
-
زمان : ۱۶:۳۴
|
دسته بندی: بین الملل

تسهیل حمل‌ونقل در کریدور شمال-جنوب؛ گام مشترک آذربایجان و روسیه

باکو و مسکو اعلام کردند که پروژه مشترک بارنامه الکترونیکی را برای تسهیل و تسریع فرآیند حمل‌ونقل کالا در کریدور بین‌المللی «شمال-جنوب» اجرا خواهند کرد. این توافق با هدف کاهش زمان عبور از مرز و حذف ترافیک‌های مرزی در این شریان حیاتی صورت دریافت می‌کند.

بین الملل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در جریان سومین مجمع بین‌المللی دیجیتال خزر در کاسپیسک اعلام گردید که پروژه بارنامه الکترونیکی توسط مسکو و باکو برای ساده‌سازی فرآیند حمل‌ونقل بار مشترک اجرا خواهد گردید.

«ناتالیا زادونسکایا»، معاون بخش پروژه‌های بین‌المللی و دیجیتالی‌سازی «اداره کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی» روسیه، اعلام کرد که مسکو و باکو قصد دارند به طور مشترک بارنامه‌های الکترونیکی حمل‌ونقل را توسعه داده و پیاده‌سازی کنند.

این مقام روسی اظهار دارای بود: «مسکو فعالانه با کشورهای عضو کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی «شمال-جنوب» همکاری انجام می‌دهد. به طور خاص، یک پروژه آزمایشی با آذربایجان برای هستفاده از e-CMR (بارنامه بین‌المللی الکترونیکی کالا) در حال بررسی هست. نیز آذربایجان ما را به سمت هستفاده از "مجوزهای الکترونیکی" (اشاره به مجوزهای ورود وسایل نقلیه باری به کشورهای خارجی) سوق می‌دهد.»

زادونسکایا تأکید کرد که فدراسیون روسیه از این ابتکار حمایت کرده و به‌طور کامل مصمم به توسعه همکاری‌های روسیه و آذربایجان در این زمینه هست.

منافع مشترک روسیه و آذربایجان

«امین قریبلی»، دانشیار گروه «اقتصاد بین‌الملل» دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان (UNEC)، در بیان کردگو با خبرنگاران، در مورد اثرات مثبت مورد انتظار از اجرای بارنامه‌های الکترونیکی و «مجوزهای الکترونیکی» در رویه‌های گمرکی روسیه و آذربایجان توضیح داد.

وی در آغاز بیان کرد: «هستفاده از بارنامه‌های الکترونیکی بدون شک حجم مبادلات تجاری بین روسیه و آذربایجان را تسهیل و بنابراین تسریع خواهد کرد، زیرا زمان عبور کامیون‌ها و قطارهای باری از مرز کاهش می‌یابد. درواقع، این یک راه‌حل بسیار ضروری هست، زیرا هر از چندین اوقات در مرز روسیه و آذربایجان ترافیک ایجاد خواهد گردید که البته، این مشکل حمل‌ونقل، خود گواهی بر تگردیدید حمل‌ونقل بار بین دو کشور هست.»

امین قریبلی افزود: «اجرای سیستم اسناد الکترونیکی خیلی وقت قرار دارای بود که احساس می‌گردید، به ویژه اینکه هر ساله حجم کالاهایی که به صورت ترانزیتی از طریق آذربایجان در امتداد کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب حمل خواهد گردید، در حال افزایش هست. زمانی که کریدور شمال-جنوب با ظرفیت کامل راه‌اندازی شود، نیاز به عبور سریع از مرزها چندینین برابر خواهد گردید.»

تسهیل تجارت و بهقرار دارای بود جذابیت سرمایه‌گذاری

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «نیز، من معتقدم که این امر جذابیت سرمایه‌گذاری کشورهای ما را بهقرار دارای بود می‌بخگردید. ما می‌بینیم که امروز یک رقابت بین دولت‌های منطقه‌ای در جریان هست: بزرگترین بازیگران بازارهای مالی جهانی به دنبال نقدینگی هستند، که به ویژه به معنای یافتن کشورهایی هست که بتوان با سودآوری در اقتصاد آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. امکان عبور سریع از مرز روسیه و آذربایجان، سود حاصل از سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای مرتبط با لجستیک در هر دو کشور را افزایش می‌دهد. نیز، اسناد الکترونیکی علاوه بر تسهیل روابط تجاری، به همکاری‌های صنعتی نیز کمک خواهد کرد.»

باکو؛ پیشگام دیجیتالی‌سازی برای تبدیل گردیدن به هاب منطقه‌ای

این دانشیار دانشگاه با اشاره به اینکه آذربایجان در اینجا مبتکر پیاده‌سازی نوآوری‌ها هست، توضیح داد: «روسیه یکی از بزرگترین شرکای تجاری آذربایجان هست. امکان واردات سریع محصولات به روسیه بسیار مهم هست، به خصوص در فصل پاییز که ما میوه به بازار روسیه صادر می‌کنیم. ترافیک در چنین شرایطی بسیار نامطلوب هست. به علاوه، آذربایجان امروز درصدد تبدیل گردیدن به یک هاب حمل‌ونقل منطقه‌ای هست و در این شرایط، نیاز به ساده‌سازی رویه‌های گمرکی در تمام مسیرهای فرامرزی دارد.»

این کارشناس تأکید کرد: «هرچه زودتر فناوری‌های جدید پیاده‌سازی شوند، آذربایجان سریع‌تر در حمل‌ونقل بین‌المللی مزیت کسب خواهد کرد. چنین وظیفه‌ای برای دولت ما تعیین گردیده هست؛ وظیفه دیجیتالی‌سازی کریدورهای حمل‌ونقل شرق-غرب و شمال-جنوب. آذربایجان با پیشنهاد هستفاده از اسناد الکترونیکی به روسیه، در حال اجرای هستراتژی اقتصادی خود هست.»

وی در پایان نتیجه‌گیری کرد: «در اینجا باید به عامل رقابت بین شاخه‌های کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب نیز اشاره کرد، زیرا یک جاده موازی از طریق قزاقستان و ترکمنستان وجود دارد. پیاده‌سازی فناوری‌های دیجیتال به آذربایجان این امکان را می‌دهد که رقابت‌پذیری شاخه غربی کریدور را افزایش دهد و آن را به گزینه‌ای راحت‌تر و با چشم‌اندازهای جذاب‌تر تبدیل کند. و ما می‌بینیم که در سال‌های اخیر، حمل‌ونقل در شاخه غربی شمال-جنوب به طور مداوم در حال رگردید قرار دارای بوده هست. از آنجایی که تقاضای بالایی برای این مسیر وجود دارد، آذربایجان به بهقرار دارای بود آن، شامل از طریق به کارگیری اسناد الکترونیکی، علاقه‌مند هست.»

انتهای پیام/

 
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه