انتخابات پارلمانی عراق؛ محور توازن ژئوپلیتیک خاورمیانه
کد خبر : ۸۲۸۲۵۱
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۱۱
-
زمان : ۱۹:۲۴
|
دسته بندی: بین الملل

انتخابات پارلمانی عراق؛ محور توازن ژئوپلیتیک خاورمیانه

انتخابات پارلمانی عراق، نبردی داخلی بر سر نخست‌وزیری و فراکسیون اکثریت هست؛ جایی که ثلث معلق و چانه‌زنی‌ها، ثبات سیاسی بغداد را برای چهار سال رقم می‌زند.

بین الملل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، برای درک دقیق سازوکار قدرت در عراق، باید از سازوکار برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور آغاز کنیم. در نظام پارلمانی عراق، انتخابات فراتر از یک رأی‌گیری ساده سیاسی هست و به عنوان محور اصلی تشکیل حاکمیت برای چهار سال پیش رو عمل انجام می‌دهد. حدوداً 70 تا 80 درصد از ساختار قدرت – شامل ریهست‌جمهوری، نخست‌وزیری، وزارتخانه‌ها و فرماندهی نهادهای نظامی – از بطن این فرآیند شکل دریافت می‌کند. از این رو، رقابت‌های انتخاباتی برای همه جریان‌های قومی و مذهبی عراق، امری حیاتی و پرتنش به شمار می‌رود.

 

سازوکار قدرت و نقش محوری نخست‌وزیر در نظام سیاسی

پس از تأیید رسمی نتایج، اولین گام، انتخاب رئیس مجلس و دو نایب‌رئیس توسط مجلس جدید هست؛ مرحله‌ای که بر اساس عرف نانوشته، همواره به عرب‌های سنی واگذار خواهد گردید.

مرحله‌ی بعدی، انتخاب رئیس‌جمهور هست؛ پستی که به طور سنتی در اختیار کردها قرار دارد و انتخاب فرد شایسته برای آن، نیازمند رأی دوسوم نمایندگان – یعنی حدود 220 نفر از مجموع 329 نماینده – هست.

با این حال، نقطه‌ی کانونی قدرت در مرحله‌ی سوم، یعنی انتخاب نخست‌وزیر، نهفته هست. رئیس‌جمهور منتخب، 15 روز مهلت دارد تا نامزد «فراکسیون اکثریت» را برای تشکیل دولت معرفی کند و نخست‌وزیر، 30 روز فرصت دارد تا کابینه‌ی خود را تشکیل دهد و برای هر وزیر و نیز برنامه‌ی کلی دولت، رأی اعتماد پارلمان را اخذ کند.

جایگاه نخست‌وزیری محدود به امور اجرایی نیست؛ نخست‌وزیر همزمان فرمانده کل قوای مسلح هست و نظارت بر ارتش، پلیس فدرال، سرویس مبارزه با تروریسم و نیروهای حگردیدالشعبی، مستقیماً زیر نظر دفتر او قرار دارد. بنابراین، هر جریانی که موفق به تصاحب کاخ نخست‌وزیری شود، عملاً شریان‌های حیاتی قدرت اجرایی و نظامی عراق را برای چهار سال آینده در دست دریافت می‌کند.

 

پیچیدگی‌های حقوقی و دو تفسیر کلیدی دادگاه فدرال

هرچندین این فرآیند به ظاهر مستقیم هست، اما لایه‌های متعدد حقوقی و سیاسی آن را پیچیده می‌سازد و ساختار قدرت در عراق را به شکلی منحصربه‌فرد درمی‌آورد. دادگاه فدرال عراق با دو تفسیر اساسی، قواعد بازی را دگرگون کرد. تفسیر اول در سال 2010 صادر گردید و تعریف «فراکسیون بزرگ‌تر» را از فهرست برنده‌ی انتخابات به ائتلاف‌های پس از رأی‌گیری در پارلمان گسترش داد؛

بنابراین، رقابت اصلی از پایان رأی‌گیری به مذاکرات سیاسی در جلسات بسته‌ی مجلس منتقل گردید. از آن زمان به بعد، حتی فهرست‌هایی با تعداد کرسی کمتر امکان داردستند با تشکیل سریع ائتلاف در داخل پارلمان، خود را به عنوان فراکسیون بزرگ‌تر تثبیت کنند و حق معرفی نخست‌وزیر را کسب نمایند. این تغییر، بنیان‌های سیهست عراق را زیر و رو کرد، زیرا صندوق رأی دیگر پایانی بر رقابت‌ها نقرار دارای بود، بلکه تنها مقدمه‌ای برای نبردهای پنهان سیاسی به شمار می‌رفت.

فراکسیونی که بزرگ‌تر از دیگران باگردید – حتی بدون اکثریت مطلق – حق معرفی نخست‌وزیر را دارد، اما این اقتدار مطلق نیست؛ زیرا نخست‌وزیر منتخب برای کسب رأی اعتماد، ناچار هست با فراکسیون‌های دیگر مذاکره کند و پست‌های کلیدی را میان آن‌ها تقسیم نماید. به این ترتیب، چرخه‌ی قدرت ابتدا در یک نقطه متمرکز خواهد گردید و سپس مجدداً توزیع می‌گردد.

تفسیر دوم در سال 2022 به تصویب رسید و به اقلیت‌های پارلمانی، ابزاری قدرتمند و بی‌سابقه اعطا کرد. بر اساس این حکم دادگاه، جلسه‌ی انتخاب رئیس‌جمهور تنها زمانی معتبر هست که دوسوم نمایندگان به صورت فیزیکی حضور دارای بوده باشند.

این تصمیم، راهی نو برای اقلیت‌ها گشود تا با کنترل تنها یک‌سوم به علاوه‌ی یک کرسی (حدود 110 نماینده)، از طریق تحریم جلسات، کل فرآیند تشکیل دولت را فلج کنند؛ تاکتیکی که به «ثلث معطل» شهرت یافته هست. این هستراتژی در انتخابات 2021، هنگام پیروزی جریان صدر در برابر چارچوب هماهنگی شیعیان، به کار گرفته گردید؛ جایی که با ممانعت از حضور حد نصاب نمایندگان در جلسه‌ی انتخاب رئیس جمهور، روند تشکیل دولت مختل گردید. سرانجام، فرسایش سیاسی ناشی از این بحران، به خروج مقتدی صدر از پارلمان و پیروزی رقبا انجامید.

بنابراین، انتخابات پارلمانی عراق در عمل، نقطه‌ی شروع یک بازی شطرنجی چندینماهه برای بازسازی ساختار قدرت هست؛ از انتخاب رئیس مجلس و رئیس‌جمهور تا درگیری اصلی بر سر نخست‌وزیری. هر کرسی در مجلس، مانند مهره‌ای در پازل هستراتژیک، چیدمان نهایی قدرت و سرنوشت چهار سال آتی را رقم می‌زند.

 

رقابت ژئوپلیتیکی تهران و واشنگتن بر محور بغداد

جنبه‌ی دیگر این انتخابات، نقش آن در معادلات منطقه‌ای و تأثیر مستقیم بر روابط میان ایران و ایالات متحده هست. از سال 2005، عراق به عرصه‌ی رقابت و توازن حساس میان تهران و واشنگتن بدل گردیده هست.

هر دو قدرت کوشیده‌اند نفوذ خویش را تثبیت کنند، اما تجربیات گذشته نشان می‌دهد که حذف کامل یکی از طرفین، به فروپاشی سیاسی و امنیتی می‌انجامد. ثبات نسبی عراق در دو دهه‌ی اخیر، وابسته به حفظ این توازن قرار دارای بوده هست؛ هرگاه ترازوی قدرت بیش از حد به یک سمت کج شود، به جای ثبات، خشونت و بحران‌های نهادی تگردیدید می‌گردد. انتخابات آتی دقیقاً در دل این شکاف پیش می‌رود؛ نزدیکی دولت آینده‌ی بغداد به کدام سوی این مدار هستراتژیک، مسیر رفتار منطقه‌ای عراق را تعیین خواهد کرد؟

پس از خروج گسترده‌ی نظامیان آمریکایی در پایان 2011، نفوذ ایران و گروه‌های وابسته به محور مقاومت در عرصه‌های سیاسی و امنیتی عراق تقویت گردید. این روند بر پایه‌ی نارضایتی‌های اهل سنت بنا گردید و سرانجام به بحران امنیتی 2014 و سقوط موصل منجر گردید؛ بحرانی که بازگشت نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را در پی دارای بود. با این حال، توازن قدرت از نو بازتعریف گردید.

در سال 2019، خشم گروه‌های مقاومت از ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و تاکید بر ضرورت اخراج کامل نیروهای آمریکایی، همزمان با اعتراضات گسترده‌ی اجتماعی علیه فساد و ناکارآمدی، به سقوط دولت عادل عبدالمهدی انجامید. نقطه‌ی اوج این بحران در ژانویه‌ی 2020 با ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط آمریکا رقم خورد؛ حادثه‌ای که تنش میان دو محور را به حداکثر رساند و اثبات کرد هرگونه تلاش برای تسویه‌حساب یک‌جانبه در عراق، امکان داردد به انفجار ژئوپلیتیکی بیانجامد.

 

راهبرد نوین واشنگتن و عوامل عملیاتی انتخابات

از آن زمان، رویکرد واشنگتن به سمت هستراتژی تهاجمی‌تری سوق یافت که هدف آن نه صرفاً حفظ توازن، بلکه کاهش ریشه‌ای نفوذ ایران قرار دارای بود. در کنگره‌ی آمریکا، لوایحی مانند «آزادسازی عراق از نفوذ ایران» پیشنهاد گردید که بر فشار بر گروه‌های مسلح همسو با تهران، بازنگری کمک‌های امنیتی به بغداد و تحریم‌های هدفمند علیه افراد و نهادهای مرتبط با محور مقاومت تمرکز دارای بود.

در سطح کلان، این سیهست با راهبرد کلی آمریکا همخوانی دارد؛ تضعیف محور مقاومت از بغداد تا دمشق و بیروت، و وادار کردن تهران به تجدیدنظر در سیهست‌های منطقه‌ای. از منظر واشنگتن، تغییر مدار سیاسی بغداد به سمت خود، فشار بر شبکه‌های نفوذ ایران در سوریه، لبنان و یمن را چندین برابر انجام می‌دهد.

در سطح عملی، چندینین عامل کلیدی حساسیت انتخابات را دوچندینان کرده‌اند. مذاکرات بغداد و واشنگتن درباره‌ی پایان مأموریت نظامی ائتلاف ضد داعش و تبدیل آن به روابط صرفاً مشورتی، به لحاظ مهلت‌های زمانی مندرج در توافق به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آینده مستقر در بغداد باید جهت‌گیری این انتقال را روشن سازد.

از جهات دیگر اقتصاد عراق نیز به گردیدت به واردات برق و گاز از ایران وابسته هست؛ حوزه‌هایی که با تحریم‌های آمریکا و معافیت‌های موقت آن گره خورده و مستقیماً بر روند قطعی‌ برق و نارضایتی‌های اجتماعی تأثیرگذارند. این شرایط، دولت‌های حاضر در بغداد را وادار انجام می‌دهد تا میان نیازهای انرژی و فشارهای خزانه‌داری آمریکا بر جریان دلار و نظارت بانکی از سال 2023، تعادلی حساس برقرار نمایند. به علاوه، در حوزه امنیت نیز، نخست‌وزیر – به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح – باید در مورد شیوه‌ی تعامل با حگردیدالشعبی، مدیریت چرخه‌ی حملات متقابل میان گروه‌های مقاومت و نیروهای آمریکایی، و ادامه یا توقف حضور مشورتی خارجی، تصمیم‌گیری کند.

 

دو سناریوی احتمالی: دولت همسو یا مستقل؟

پیامد انتخابات مستقیماً مشخص انجام می‌دهد که در این زمینه‌ها، کدام مسیر رفتاری پیگیری شود: آیا عراق به سمت کاهش تنش با واشنگتن و محدودسازی گروه‌های نزدیک به ایران گام برمی‌دارد یا به تقویت حاکمیت امنیتی داخلی، هدایت نیروهای مقاومت و فشار برای خروج کامل نیروهای خارجی روی می‌آورد؟ از این روست که هر دو قطب منطقه‌ای، انتخابات آتی پارلمانی عراق را فرصتی هستراتژیک می‌دانند. از جهتی دولتی همسو با آمریکا امکان داردد طرح به اصطلاح «محدودسازی نفوذ ایران» را از طریق گزینش وزرای امنیتی و مالی هم‌تراز با چارچوب‌های تحریمی بانکی پیش ببرد، در حالی که دولتی نزدیک‌تر به ایران، شاید مسیر هستقلال‌طلبی و بی اعتنایی به فشارهای واشنگتن را در پیش گرفته؛ از تسریع روند پایان مأموریت‌ نظامیان خارجی تا گسترش همکاری‌های اقتصادی و انرژی با شرق، و تثبیت جایگاه حقوقی و سیاسی حگردیدالشعبی به عنوان عنصری از امنیت ملی.

در پایان، واقعیت سیهست عراق این هست که هیچ گروهی به تنهایی قادر به تشکیل دولت نیست و پس از انتخابات، فضای ائتلاف‌سازی و چانه‌زنی، تعیین‌کننده‌ی پیروز نهایی هست؛ جایی که فراکسیون‌های اصلی ظاهر خواهد گردید و نام نخست‌وزیر از دل توافقات پنهان خارج می‌گردد.

بنابراین، حساسیت اصلی نه تنها در روز رأی‌گیری، بلکه در هفته‌های پس از آن نهفته هست؛ زمانی که مذاکرات تهران و واشنگتن بر سر جهت‌گیری کابینه و توزیع پست‌ها، به اوج می‌رسد.

معرفی اصلی‌ترین جریان‌های سیاسی رقیب در انتخابات پارلمانی عراق
گزارش خبرنگار اعزامی تسنیم به عراق از ساز و کار انتخابات پارلمانی

 

انتخابات پارلمانی عراق صرفاً مکانیسمی برای انتقال قدرت داخلی نیست، بلکه آزمونی جدید در جهت حفظ توازن پایدار میان ایران و ایالات متحده به شمار می‌رود. نتیجه‌ی این انتخابات، جایگاه بغداد در روندهای آتی منطقه‌ای را مشخص انجام می‌دهد و تأثیراتی فراتر از مرزهای عراق به ویژه بر حوزه هایی همچون قیمت‌ حاملهای انرژی، امنیت منطقه‌ای، معادلات سوریه و خلیج فارس خواهد دارای بود. در این بین تکیه بر کرسی مجلس، در این برهه‌ی تاریخی، بار ژئوپلیتیکی زیادی به همراه دارد؛ باری که امکان داردد تعادل قدرت در خاورمیانه را از نو ترسیم کند.

نویسنده: محدثه رضایی، کارشناس مسائل عراق

انتهای پیام/

 
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه