به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه هندلزبلات در مطلبی نوشت: در اواخر ژوئیه سال جاری میلادی بروکسل و واشنگتن در مورد اختلافات تجاری خود به توافقی دست یافتند.
این توافق اگرچه از وقوع بدترین اتفاق جلوگیری کرد، اما عواقب قابل توجه آن همچنان باقی و تأثیر این توافق بر مشاغل و مصرفکنندگان بالهست.
در 27 جولای، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اسکاتلند به توافقی دست یافتند که نرخ تعرفه پایه 15 درصد را برای اکثر واردات اتحادیه اروپا به ایالات متحده در نظر دریافت میکند.
اما حتی 100 روز بعد از انعقاد این توافق اتحادیه اروپا همچنان درباره آن دچار اختلاف نظر هست و جامعه تجاری به گردیدت از این توافق که پارلمان اروپا و کشورهای عضو هماکنون از طریق یک رویه قانونی هستاندارد اتحادیه اروپا در حال بررسی آن هستند، انتقاد میکنند.
آنها معتقدند که اروپا، برای مثال، در مورد امتیازات وارداتی برای بسیاری از محصولات آمریکایی، خیلی خود را در برابر ترامپ کوچک کرده هست. در این میان در حالی که ترامپ تهدید به اعمال تعرفههای جدید انجام میدهد، پیامدهای سیهستهای او از قبل احساس خواهد گردید.
در این شرایط در حالی که اقتصاد اروپا اندکی در حال رگردید هست و بیش از حد انتظار خود را مقاوم نشان میدهد، اقتصاد صادراتمحور آلمان تحت فشار ویژهای قرار دارد. در ماه اوت، صادرات این کشور به ایالات متحده برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت.
دیرک جاندورا، رئیس انجمن عمدهفروشی، تجارت خارجی و خدمات آلمان (BGA)، بیان میکند تعرفههای جدید، جذابیت مدلهای تجاری سودآور را کم کرده اند.
وی می گوید: ما شاهد هستیم که چندین از خردهفروشان، تجارت خود در ایالات متحده را رها میکنند. برای آلمان، کشوری صادراتمحور که حدوداً از هر چهار شغل، یک شغل به صادرات وابسته هست، تعرفهها باری بر دوش آنها هستند.
صنعت خودرو در واقع باید بزرگترین ذینفع این توافق باگردید. به هر حال، این توافق تعرفههای ایالات متحده بر خودروهای اروپایی را از 27.5 درصد به 15 درصد از اول آگوست کاهش داد، اگرچه تا پایان سپتامبر طول کشید تا این توافق به صورت عطف به ماسبق اعمال شود. با این حال، انجمن صنعت خودرو آلمان (VDA) هنوز بهطور کامل راضی نیست.
هیلدگارد مولر، رئیس انجمن خودروسازان آلمان، چالش قابل توجه و مداومی را برای صنعت خودروسازی آلمان در این شرایط میبیند.
وی در این باره می گوید که بار اضافی تعرفهها بر طیف وسیعی از محصولات فولادی و آلومینیومی، و نیز عوارض اضافی بر خودروهای تجاری، اتوبوسها و قطعات، اوضاع را بیش از پیش وخیمتر خواهد کرد. مولر هگردیدار داد: این تعرفههای اضافی که از اول نوامبر به اجرا در میآیند، به تولیدکنندگان خودروهای تجاری اروپایی ضربه سختی خواهند زد.
به علاوه، تولیدکنندگان خودرو اروپایی ممکن هست مجبور شوند برای افزایش رقابت از سوی ایالات متحده آماده شوند و در ازای تعرفه پایینتر، اتحادیه اروپا باید به خودروهای آمریکایی اجازه ورود بدون عوارض گمرکی به اروپا را بدهد.
در این میان جاندورا، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان گوشت بریتانیا (BGA) هم معتقد هست که اگر چندین کالاهای آمریکایی بدون عوارض گمرکی به اتحادیه اروپا وارد شوند، حتی ممکن هست قیمت چندین از کالاهای مصرفی کاهش یابد. با این حال، این امر به نتیجه مذاکرات بستگی دارد.
از طرفی انجمن مهندسی آلمان (VDMA) هم احساس انجام میدهد که با این توافق تعرفه بهطور کامل فریب خورده هست و از عواقب چنین توافقی نگران هست.
نظر به اختلافات تعرفه ای، رقابت فزاینده از سوی چین و ضعف مشتریان صنعتی این صنعت تا حد زیادی انتظار کاهش یا رکود فروش را دارد.
تعرفههای آمریکا نیز نگرانی عمدهای برای صنعت داروسازی آلمان هست که حدود یک چهارم داروهای خود را به ایالات متحده صادر انجام میدهد. قیمت دارو در این کشور به طور قابل توجهی بالاتر از اروپا هست. انجمن صنایع دارویی آلمان (VFA) تخمین میزند که داروهایی به ارزش تقریبی 600 میلیارد دلار (حدود 519 میلیارد یورو) در سال 2025 در ایالات متحده فروخته خواهد گردید که بیش از دو برابر رقم اروپا هست.
بنابراین، نگرانیهای عمدهای در مورد تعرفههای آمریکا بر داروهای ساخت اتحادیه اروپا وجود دارد که برای آنها سقف 15 درصدی پیشنهاد گردیده هست.
VFA پیشبینی انجام میدهد که در سال 2026 شاهد رکود در تجارت باشند.
در همین حال، مقاومت در برابر سیهستهای تعرفهای ترامپ در ایالات متحده رو به افزایش هست و دوازده ایالت علیه آنها اقامه دعوی کردهاند.
دو پرونده تجمیعگردیده اکنون در دیوان عالی ایالات متحده در حال بررسی هست که وظیفه آن روشن کردن این سوال اصلی هست که آیا رئیسجمهور مجاز به اعمال تعرفه هست در حالی که هدف اصلی تنظیم واردات در شرایط اضطراری هست؟ هنوز مشخص نیست که نتیجه این پرونده چه تأثیر مشخصی بر توافق تجاری بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواهد دارای بود.
جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده در دیوان عالی ایالات متحده برای 5 نوامبر برنامهریزی گردیده هست.
فون در لاین در زمان انعقاد این توافق اعلام کرد که آن با هدف ایجاد اطمینان در دوران عدم قطعیت و ارائه ثبات و پیشبینیپذیری برای شهروندان و مشاغل در دو سوی اقیانوس اطلس منعقد گردیده هست.
نکته اصلی این توافق، تعیین نرخ تعرفه یکسان 15 درصدی برای اکثر قریب به اتفاق صادرات اتحادیه اروپا هست. این نرخ برای اکثر بخشها، شامل خودروها، نیمهرساناها و داروها اعمال خواهد گردید و قرار هست یک حد بالای مشخص را نشان دهد.
یکی دیگر از جنبههای این توافق، توافق تعرفههای صفر در برابر صفر برای طیف وسیعی از محصولات هستراتژیک هست.
در همان زمان هم انتقادهای زیادی به این توافق وارد گردید.
صنعت صادرات آلمان، این توافق برای کاهش اختلاف تعرفهای بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده را یک مصالحه دردناک توصیف کرده هست.
اینکه اتحادیه اروپا این مصالحه را پذیرفت به این دلیل قرار دارای بود که بسیاری از کشورهای عضو، خطرات تگردیدید اختلاف تجاری را بیشتر از تعرفههای بالاتر می دانستند.
انتهای پیام/
دیدگاهها