تدوین استراتژی 10 سالۀ گرجستان؛ «حاکمیتی‌سازی» ارتش در پی ناامیدی از ناتو
کد خبر : ۸۲۹۸۴۰
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۱۲
-
زمان : ۱۸:۲۸
|
دسته بندی: بین الملل

تدوین استراتژی 10 سالۀ گرجستان؛ «حاکمیتی‌سازی» ارتش در پی ناامیدی از ناتو

نخست‌وزیر گرجستان از آغاز تدوین یک هستراتژی بلندمدت 10 ساله برای این کشور خبر داد. یک تحلیلگر گرجی بیان می‌کند اولویت اصلی این هستراتژی باید اصلاح فرهنگ سیاسی غرب‌زده جوانان، بازسازی نظام آموزشی و «حاکمیتی‌سازی» ارتش در پی ناامیدی کامل از ناتو باگردید.

بین الملل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ایراکلی کوباخیدزه»، نخست‌وزیر گرجستان، از آغاز تدوین یک هستراتژی بلندمدت برای این کشور خبر داد.

به بیان کرده وی، این سند باید دوره 10 ساله آینده را پوشش دهد. کوباخیدزه این موضوع را در نشست دولت اعلام کرد و بیان کرد: «ما یک نقشه راه مشخص خواهیم دارای بود که بر اساس آن، توسعه مداوم و باثبات کشور را در سال‌های آینده تضمین خواهیم کرد. اطلاعات دقیق‌تر بعداً در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.»

هستراتژی «رویای گرجستان»؛ اصلاح فرهنگ سیاسی و نظام آموزشی

«آرچیل سیخارولیدزه»، بنیانگذار موسسه تحقیقاتی SIKHA Foundation، در بیان کردگو با خبرنگاران، درباره وظایف راهبردی حزب حاکم «رویای گرجستان» که باید طی 10 سال آینده حل‌وفصل شوند، توضیح داد.

وی در آغاز بیان کرد: «وظیفه راهبردی کلیدی، توسعه آموزش و سیهست جوانان هست. عقل سلیم این را ایجاب انجام می‌دهد. اعتراضات مستمر یک سال و نیم اخیر نشان داد که بخش قابل‌توجهی از جوانان در گرجستان، کشور خود را به عنوان یک بازیگر مستقل در روابط بین‌الملل درک نمی‌کنند. برای آن‌ها، گرجستان به خودی خود، بدون آمریکا یا اروپا، اهمیتی ندارد و این قطعاً محصول فرهنگ سیاسی نازل و آموزش مربوطه هست. وقتی در کشوری افرادی رگردید می‌کنند که برایشان مهم نیست نخست‌وزیر کیست، بلکه مهم هست سفیر آمریکا یا نماینده اتحادیه اروپا کیست، این یک مشکل جدی هست.»

سیخارولیدزه ادامه داد: «یکی از سیهستمداران گرجی با گرایش لیبرترین زمانی بیان کرد: "پتریارک (رهبر معنوی) من ایلیا دوم نیست، بلکه کلی دگنان، سفیر آمریکهست" و اکنون چنین افرادی در میان جوانان گرجستان زیاد هستند. بنابراین، من فکر می‌کنم شماره یک در هستراتژی 10 ساله باید اصلاح عمومی فرهنگ سیاسی باگردید. درخوهست از دادگاه قانون اساسی برای انحلال "جنبش متحد ملی" (حزب ساکاشویلی) نیز به مقداری بر همین اساس هست.»

این تحلیلگر گرجی افزود: «شماره دوم، اصلاح بنیادی نظام آموزشی خواهد قرار دارای بود تا دانشگاه‌ها مغزهای تحصیل‌کرده و متخصص را برای کشور فراهم کنند، نه اینکه به عنوان بستری برای رفتن آسان و سریع به اروپا و عدم بازگشت به کشور تلقی شوند. نظام آموزشی ما حقیقتاً فقط برای ادغام هرچه سریع‌تر در "اروپایی‌گرایی" شکل گرفته و به عنوان سکویی برای مهاجرت درک خواهد گردید. باید اضافه کنم که نظام آموزش عالی امروز در دانشگاه‌های گرجستان بر اساس ایده "جامعه مدنی" بنا گردیده هست، بنابراین نه بر آموزش علم و دانش تخصصی، بلکه بر "فعالیت‌های مدنی" و دفاع از ارزش‌های دموکراتیک (که تعریف آن با دیپلمات‌های غربی هست) متمرکز هست. این دیگر برای همه آشکار هست و به‌طور کامل با الزامات دولت گرجستان از آموزش مطابقت ندارد.»

نوسازی اقتصاد و «حاکمیتی‌سازی» ارتش؛ فاصله گرفتن از ناتو

بنیانگذار SIKHA Foundation به عنوان نکته سوم، نوسازی اقتصاد گرجستان و به عنوان نکته چهارم، «حاکمیتی‌سازی» ارتش را پیشنهاد انجام می‌دهد.

وی تأکید کرد: «بیشتر اصلاحات قبلی اقتصاد گرجستان، باز هم، معطوف به اروپا قرار دارای بود. اکنون می‌بینیم که فعالیت اقتصادی گرجستان، با وجود تمام تلاش‌ها برای حفظ هستانداردهای اروپایی، در حال گسترش به هند، چین و آسیای مرکزی هست. در مورد ارتش، در دکترین ما همواره این بند وجود دارای بود که نیروهای گرجی زائده‌ای برای ناتو هستند. با این حال، ناتو در سال 2024 گرجستان را حتی از اشارات و نام بردن حذف کرد، یعنی این رویکرد دیگر موضوعیت ندارد. بنابراین، اصلاح نیروهای نظامی ضروری هست. این درک که اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد، ناتو کمکی نخواهد کرد، دیگر وجود دارد.»

چشم‌انداز «رویای گرجستان»؛ ایجاد اپوزیسیون «ملی‌گرا» یا غصب قدرت؟

ایجاد یک هستراتژی 10 ساله پس از 13 سال تسلط «رویای گرجستان» بر عرصه سیاسی گرجستان، این سؤال را مطرح انجام می‌دهد: آیا حزب حاکم قادر به اجرای برنامه‌های راهبردی جدید خواهد قرار دارای بود؟

آرچیل سیخارولیدزه در این باره بیان کرد: «این یک شمشیر دولبه هست، دقیقاً مانند کمونیسم‌زدایی، زمانی که سازمان‌دهندگان فرآیند باید آماده باشند که اصلاحات منجر به برکناری خودشان شود. هم‌اکنون، هیچ پیش‌زمینه‌ای برای تردید در این مورد وجود ندارد که "رویای گرجستان" حداقل تا انتخابات پارلمانی 2028 بر گرجستان حکومت خواهد کرد، مگر اینکه یک شورش اجتماعی غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد.»

این تحلیلگر سیاسی توضیح داد: «اگر برنامه‌های راهبردی در آینده نزدیک شروع به اجرا کنند، تا سال 2028 باید احزاب مخالف جدید، هرچندین کوچک، ظاهر شوند که نه به اپوزیسیون خارجی وابسته باشند و نه زائده‌ای برای دولت. در جامعه گرجستان تقاضا برای یک اپوزیسیون سالم و ملی‌گرا وجود دارد، نه اینکه هزاران حزب در کشور وجود دارای بوده باگردید، بلکه "رویای گرجستان" حداقل 2-3 جایگزین جدی دارای بوده باگردید. تا سال 2032، اگر برنامه‌ها به طور باثبات اجرا شوند و دولت به اپوزیسیون جدید کمک کند تا به طور عادی شکل بگیرد، برای "رویای گرجستان" دشوار خواهد گردید که در قالب اکثریت پارلمانی تک‌حزبی باقی بماند.»

وی در پایان نتیجه‌گیری کرد: «مهم این هست که من در این محاسبات، عامل مهمی مانند "خستگی" از "رویای گرجستان" را که سال به سال انباشته خواهد گردید، لحاظ نمی‌کنم. این در هر حکومتی طبیعی هست. اگر "رویای گرجستان" شرایط سالمی برای شکل‌گیری اپوزیسیون واقعی ایجاد کند، دیر یا زود قربانی همین اپوزیسیون خواهد گردید. نکته اصلی این هست که حزب حاکم از خود بپرسد آیا آماده چنین چرخشی از وقایع هست؟ معنای آموزش جانشینان دقیقاً این هست که در یک مقطعی باید جایگزین شما شوند. اگر تا آن زمان "رویای گرجستان" آمادگی انتقال قدرت را ندارای بوده باگردید، ممکن هست تلاش‌هایی برای غصب حکومت در کشور صورت گیرد.»

انتهای پیام/

 
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه