به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبکه خبر، گردشگری سلامت در ایران طی سالهای اخیر به یکی از حوزههای مهم و راهبردی در توسعه اقتصادی و تعاملات بینالمللی تبدیل گردیده هست. ظرفیتی که امکان داردد در شرایط تحریمهای ظالمانه، راهی برای افزایش ارزآوری برای کشور باگردید. کشوری با تمدن کهن، طبیعت متنوع، پزشکان متخصص و هزینههای درمانی پایین، بدون شک امکان داردد به یکی از قطبهای منطقه در جذب گردشگران سلامت تبدیل شود. با این حال، ضعف در ساماندهی گردشگری سلامت، حضور پررنگ دلالان و نقرار دارای بود نظام جامع مدیریت و پیگیری بیماران در این حوزه، مانع از بهرهبرداری کامل از این ظرفیت ارزشمند گردیده هست.
سه مزیت مهم ایران در گردشگری سلامت
مزیتهای ایران در گردشگری سلامت را امکان دارد در سه محور خلاصه کرد؛ نخست، هزینه پایین خدمات درمانی هست، قیمت جراحیها، خدمات زیبایی، درمان ناباروری و ... به خاطر دستوری قرار دارای بودن تعرفهها و نیز بالا قرار دارای بودن نرخ دلار، از بسیاری از کشورهای اطراف کمتر هست که نوعی مزیت رقابتی در حوزه گردشگری سلامت به شمار میرود. وجود پزشکان و کادر درمانی متخصص و خوشنام نیز از مزیتهای دیگر ایران در این حوزه محسوب خواهد گردید. کشور ما از لحاظ سطح علمی و مهارتی پزشکان در رتبههای بالای منطقه قرار دارد و بیمارستانهای دولتی و خصوصی در کلانشهرها نیز خدمات درمانی مطابق با هستانداردهای جهانی ارائه میدهند.
مزیت دیگر ایران که امکان داردد کشور ما را به مقصدی جذاب برای توریستها تبدیل کند، ظرفیت بالای گردشگری طبیعی و فرهنگی و زیارتی هست. وجود اماکن طبیعی، تاریخی، زیارتی و فرهنگی متنوع، امکان داردد جاذبه بیشتری برای ورود گردشگران درمانی به کشور ایجاد کند و بنابراین ترکیب «درمان» و «تفریح» و «زیارت» یکی از مزیتهای رقابتی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه به شمار میرود.
ورود سالانه یک میلیون گردشگر سلامت به کشور
بر اساس آمارهایی که از سوی مسئولان وزارت بهدارای بود و میراث فرهنگی ارائه گردیده، سالانه حدود یک میلیون گردشگر سلامت وارد ایران میشوند. بیشتر این بیماران از کشورهای همسایه شامل عراق و افغانستان هستند و عمده خدماتی هم که دریافت میکنند در حوزه زیبایی، دندانپزشکی و خدمات تشخیصی هست اما واقعیت آن هست که بخش عمده این ورودها خارج از چارچوب رسمی انجام خواهد گردید و بیماران از مسیرهای غیرقانونی یا از طریق واسطهها و دلالان جذب میشوند.
اگرچه همین واسطهها در بسیاری از موارد به افزایش جذب گردشگران سلامت در کشور نیز کمک میکنند اما در چندین از موارد، این دلالان سودهای کلان به جیب میزنند، در حالی که کیفیت خدمات درمانی و اقامتی بیماران تضمین نخواهد گردید. برای ساماندهی این فعالیتهای غیررسمی، نیاز به راهاندازی سامانهای هست تا مسیر ورود، درمان و پیگیری بیماران خارجی، مشخص و شفاف شود و امکان سودجویی از این بیماران کاهش یابد تا جایگاه گردشگری پزشکی ایران در بین کشورهای منطقه دچار خدشه نشود.
اجرای آزمایشی سامانه گردشگری سلامت در 3 هستان
در همین رهستا، انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در بیان کردوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبکه خبر، از راهاندازی سامانهای برای ثبت اطلاعات گردشگران و خدمات گردشگری سلامت خبر داد و اظهار کرد: گردشگری سلامت بخشی پرپتانسیل و دارای ارزش افزوده هست که جمهوری اسلامی ایران به واسطه دارای بودن نیروهای ماهر و متخصص و بیمارستانهای مجهز از آن برخوردار هست. این امکانات امکان داردد شرایطی را فراهم آورد که کشور ما بتواند مرکز ثقل پذیرش بیماران گردشگر سلامت در منطقه باگردید.
.
وی افزود: متقاضیانی که وارد کشور گردیدهاند و خدمات دریافت میکنند به خاطر چندین چالشها با عدم رضایت مندی مواجه میشوند و طی بررسیهای صورت گرفته، دلیل عمده این عدم رضایتمندی نیز این قرار دارای بود که بیماران خدمات درمانی موردنیاز خود را از مراکز هستاندارد کشور ما دریافت نمیکنند و بعد از گرفتن خدمت نیز هیچ پیگیری، نظارت و رصد وضعیت بیماران صورت ندریافت میکند. در همین رهستا سامانهای طراحی گردیده که در سه هستان خراسان رضوی، فارس و در چندین مرکز درمانی در تهران به صورت آزمایشی اجرا خواهد گردید تا هر بیمار گردشگری که وارد این هستانها خواهد گردید را از طریق این سامانه پیگیری کنیم و خدمات ارائه گردیده، کیفیت این خدمات و مبلغ آن در سامانه ثبت خواهد گردید و پس از ترخیص نیز پیگیری بیمار صورت دریافت میکند. چالش دیگری که همچنان در حوزه گردشگری و ارائه خدمات به بیماران با آن مواجهیم، بین المللی کردن خدمات هست که بیماران بتوانند از بیمه بین المللی خدمات درمانی نیز هستفاده کنند.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه یک چالش دیگر در حوزه گردشگری سلامت، معرفی و برندینگ و تبلیغاتی هست که باید در این حوزه انجام دهیم، بیان کرد: باتوجه به این که در این حوزه ضعف دارای بودیم، به منظور توسعه برند ملی گردشگری سلامت و در رهستای اجرای ماده 72 قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور، فراخوان ملی طراحی نشان و شعار گردشگری سلامت ایران منتشر گردیده هست، تا دو ماه آینده این موضوع به مناقصه گذاشته خواهد گردید.
بندپی بیان کرد: هدفگذاری ما این هست که در پایان برنامه هفتم توسعه، بتوانیم از محل گردشگری سلامت 7 میلیارد یورو در کشور درآمد دارای بوده باشیم.
انتهای پیام/
دیدگاهها